Wat is een teaser?
Een teaser is een kort fragment dat moet tiggeren om de hele video of aflevering te gaan kijken. Een teaser heeft dus een promotioneel doel en moet de kijker in een paar seconden uitnodigen om meer te willen zien.
Vaak bestaat de teaser uit een compilatie met de highlights van de productie. Het kan ook een op zichzelf staand fragment zijn: een spannend of grappig onderdeel van een scène.
In context van film heet dit ook wel een trailer. In context van televisie wordt de teaser vaak een promo genoemd. In de context van video content marketing worden teasers vaak gebruikt om bijvoorbeeld vanaf Instagram, Facebook of LinkedIn te teasen naar een productlandingspagina. De bezoeker klikt via de teaser dan door naar de website waar hij of zij meer informatie kan lezen over het product en de hele video kan zien.
Wat heb je aan een teaser?
Sociale media zijn ideaal om producten, bedrijven of diensten te promoten. Ondernemers maken hier dankbaar gebruik van, onder meer met korte stukjes en een linkje.
Een nog effectievere manier is de teaser. Deze maakt de kijker allereerst nieuwsgierig en vervolgens, als het goed is, warm. Via je teaser kun je kijkers doorsturen naar bijvoorbeeld je blog of website.
Het is niet voor niets dat van alle grote Hollywood producties eerst teasers in de media verschijnen: deze prikkelen de zintuigen en maken de kijker hongerig naar het totaalplaatje.
Welke middelen zet je in?
Afhankelijk van wat je wilt vertellen, wie je doelgroep is en wat je aanprijst, kun je tussen een aantal creatieve insteken kiezen, onder meer film en animatie.
Een call to action is essentieel om je kijker tot actie aan te sporen: je wilt per slot van rekening toch iets gedaan krijgen.
Hoe maak je een goede teaser?
Je begint een sterke teaser met een script. Je moet tekst selecteren, maar ook een voice-over gebruiken die je uit de origineelbeelden van de film meestal niet één op één kunt plukken.
Je wilt zoveel mogelijk sfeerimpressies in een zo kort mogelijke tijd laten zien, zonder dat dit tot verwarring bij de kijker leidt.
Dit in praktijk brengen is vaak makkelijker gezegd dan gedaan. Maak een storyboard, hou het rond de 30 seconden en neem deze tips in acht:
- Wees enthousiast, wees duidelijk.
- Richt je specifiek tot de doelgroep, maar zorg ervoor dat voorkennis niet vereist is.
- Een pakkende titel en de juiste tags (voor op Facebook, YouTube).
- Noem iets nieuws, noem het voordeel en spoor aan tot actie.